„Ha Huis Noreniusban mesemondást tanultam volna krumplihámozás és számtan helyett, ha minden áldott nap gyakoroltatták volna velem azt, ami majd az életem története lesz valamikor, nádpálcát suhogtatva fölöttem, amíg csak botlás nélkül elő nem tudom adni, akkor lehet, hogy kedvükre tehetnék. Akkor elmondtam volna nekik annak az életnek a történetét, amely börtönökben zajlott, ahol homlokomat a drótnak préselve álltam, miközben az évek múltak, és bámultam a messzeségbe, azokról a csodálatos dolgokról álmodozva, amelyekben, tudtam, sohasem lesz részem, és ahol az őrök gúnyneveket aggattak rám, fenékbe rúgtak és elküldtek, hogy sikáljam föl a padlót. És amint befejeztem a történetemet, mindannyian a fejüket csóválták volna, szánakoztak és fölháborodtak volna, ételt, italt nyújtva felém; az asszonyok az ágyukba vittek volna, és anyáskodtak volna fölöttem a sötétben. Pedig az igazság az, hogy én csak egy kertész voltam, semmi más, először a Városinál, később a magam alkalmazásában, és a kertészek munkája abból áll, hogy orruk a földet súrolja.”

Az együgyű, nyúlszájú, a társadalmi események következményei alól mindenáron kibúvót kereső Michael K. kálváriája ebben a (fiktív) dél-afrikai polgárháborúban pont annyival tárgyilagosabb, mint az általam eddig olvasott Coetzee-szövegek, hogy néhol akár közönyösnek is mondható.

Emiatt, a szöveg elfojtottságai miatt, na meg a felvonultatott sorscsapások, az éhezés, bujkálás, vergődés, leépülés, zendülések, munkatáborok, menekülések, stb. miatt egy kicsit Kristóf Ágotára emlékeztetett, és persze ismét eszembe jutottak Cormac McCarthy rideg pusztái is, plusz helyenként egy kis Kafka – és nem csak a Joseph K. perével való párhuzam, hanem egy-két mondat erejéig egy titokzatos „Kastély” is feldereng a regényben.

Szóval továbbra is jó az anyag, remélem, akad még ott, ahonnan ez jött:)

A könyv leírása:

  Michael K élete és kora / J. M. Coetzee ; [ford. Ross Károly]. - Pécs : Art Nouveau, [2003]. - 351 p. ; 18 cm
ISBN 963-212-735-8 kötött : ár nélkül

 

A bejegyzés trackback címe:

https://petikekonyvtara.blog.hu/api/trackback/id/tr463446397

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása